Gå til hovedinnhold

Antallsbegrensning skaper reaksjoner

forbruksmateriell-i-toalettmappe_large.jpg_size-large
NORILCO får en del henvendelser vedrørende endringer i antallsbegrensning av enkelte produkter

NORILCO mottar en del henvendelser vedrørende endringene fra 01.01.2020 som er gjort i utlevering av produkter. På enkelte produkter er det lagt inn en maksbegrensning på antall.

Begrensningene er satt etter faglige råd, og taket er satt høyt. Men noen vil oppleve at de ikke får ut samme antall produkter som de er vant til å få. Det er viktig at personer som opplever dette tar kontakt med stomisykepleier for en faglig veiledning. Det er mange gode alternativer som kan benyttes i de aller fleste tilfellene.  

Hva om det ikke finnes alternativ? 

Da må du ta kontakt med HELFO eller oss i NORILCO. Vi i NORILCO bruker informasjon fra de som ikke har alternativer til å kunne endre vedtaket som er gjort. Få gjerne en fagperson til å bekrefte dette. Da står vi sterkere i vår sak om vi skal jobbe for å endre dette. 

Må jeg oppsøke fagpersonell, alt funker jo fint bare jeg får nok produkter? 

Ja, NORILCO anbefaler alle å oppsøke fagfolk. Dette fordi stomiutstyr er reseptbelagt. Før det skrives ut resepter år etter år bør fagfolk se på stomien, for å se om det er noe som kan gjøres annerledes. Det skrives heller ikke ut ubegrenset med medisiner på resept uten faglig vurdering av lege en gang iblant. 

Rammer endringene deg?

NORILCO ønsker å høre fra deg som har fått en faglig veiledning og som ikke får ut nok produkter. Vi trenger din stemme til å endre maksgrensen om det viser seg at det er behov for dette. Send oss gjerne en epost på post@norilco.no