Med denne innledningen var det invitert til Læring og Mestring 2024, en fagkonferanse som Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring innen helse.
Med blikk for muligheter
I fremtidens helsetjeneste vil vi alle måtte ta et større ansvar for oss selv og våre nærmeste. Men hvilke forutsetninger må da være på plass? Hvordan kan vi best ruste helsetjenesten?
Dette var sentrale temaer for høstens konferanse helsekompetansevennlige tjenester, digitale muligheter og ikke minst samhandling og samarbeidet på tvers av fag og erfaring.
NORILCO deltok i panel i starten av konferansen med daglig leder Roy Aleksander Farstad. I sin innledning sa han at en bærekraftig helsetjeneste forutsetter at pasienter og pårørende får den opplæringen de trenger for å kunne håndtere egen diagnose. De fleste pasienter ønsker å bidra aktivt til å forbedre sin egen helse, noe som gir et stort potensial for bedre helseutfall.
Den nasjonale helse- og samhandlingsplanen for 2024-2027 har som hovedmål å bygge et mer helhetlig helsevesen med gode pasientforløp. En viktig del av dette er et styrket samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten, hvor læring og mestring spiller en nøkkelrolle.
Til tross for dette mangler mange pasienter reelle muligheter til å delta i lærings- og mestringskurs. NORILCOs undersøkelser viser at hele 71 % av pasientene ikke får tilbud om slike kurs eller andre mestringsverktøy. Samtidig rapporterer de som har deltatt på kurs, om økt livskvalitet.
Hva må endres?
Helseledelsen må prioritere ressurser til pasientopplæring, også ute i kommunen i primærhelsetjenesten.
- I dag bruker mange helsepersonell sin fritid på å forberede lærings- og mestringskurs, da det ikke avsettes tid til dette i arbeidstiden. Opplæringsarbeidet blir ofte nedprioritert, til tross for at det kan gi betydelig bedre livskvalitet for pasientene.
Pasienter må også få en dypere forståelse for hvor viktig læring og mestring er. Vi som pasientorganisasjoner har et ansvar for å informere, støtte og tilrettelegge for dette. Læring bør ikke begrenses til fysiske kurs, men også omfatte digitale og lokale tilbud som møter folk der de bor. Vi som organisasjoner har god innsikt i behovene til pasienter.
-Helseledelsen må prioritere ressurser til pasientopplæring. Også ute i kommunen i primærhelsetjenesten.
For å sikre bedre pasientforløp, kan prehabilitering være en løsning som integrerer læring og mestring. Økt helsekompetanse i befolkningen og bedre pedagogisk tilrettelegging er avgjørende. Vi må også sørge for at tilbud om læring og mestring er tilgjengelig i kommunene, slik at flere kan få den støtten de trenger. I dag vet vi at mange av tilbudene er godt gjemte hemmeligheter.