NORILCO mottar jevnlig henvendelser om hvordan brukt stomiutstyr skal kastes. Dette gjelder særlig i situasjoner hvor kommuner endrer renovasjonsordningene sine, for eksempel ved nye hentemønstre eller endringer i beholderkapasitet.
Hvem har ansvar for renovasjonstjenestene?
Det er den enkelte kommune som har ansvar for renovasjonstilbudet til sine innbyggere. Ifølge Forurensningsloven § 30 har kommunen plikt til å sørge for innsamling og håndtering av husholdningsavfall, men har frihet til å bestemme hvordan denne tjenesten skal organiseres – for eksempel gjennom hente- eller bringeordninger.
Dette regelverket gjelder alle innbyggere, og for særskilte unntak må personer søkes om unntak, men da mot et tilleggsgebyr.
Begrensede påvirkningsmuligheter
Renovasjonsordningene fastsettes lokalt, og endringer gjøres ofte i samarbeid med interkommunale renovasjonsselskaper. Som regel blir slike endringer kunngjort først når de allerede er besluttet og vedtatt. Dette gjør det vanskelig for enkeltpersoner eller organisasjoner å påvirke innholdet i eller tidspunktet for endring.
I henhold til Forurensningsloven kan kommunen også fastsette gebyrer for utvidede tjenester, som for eksempel hyppigere tømming av avfallsbeholdere. Dette innebærer at innbyggere som har behov for oftere henting, må forvente høyere kostnader. Per i dag finnes det ingen statlige støtteordninger som dekker slike ekstra renovasjonskostnader.
Dersom man har økonomiske utfordringer, kan man ta kontakt med NAV for veiledning og mulig bistand. Det er imidlertid viktig å merke seg at varige løpende kostnader, som renovasjon, normalt ikke dekkes av NAV annet enn gjennom de varige tilskuddsordningene.
Tilrettelegging og søknadsmuligheter
Flere kommuner tilbyr mulighet for tilpasning av renovasjonstjenestene ved spesielle behov. Her er noen typiske eksempler:
- Større avfallsmengder i husholdningen
Dette kan skyldes helsemessige forhold, barnefamilier, eller spesielle avfallstyper som matavfall og stomiutstyr. - Søknadsprosess
Søknadsskjema er som regel tilgjengelig på kommunens egne nettsider eller hos det aktuelle renovasjonsselskapet. - Dokumentasjonskrav
Man kan bli bedt om å dokumentere behovet for hyppigere henting, for eksempel med legeerklæring, informasjon om antall personer i husstanden, eller andre relevante opplysninger.
Dersom du er usikker på hva som gjelder i din kommune, anbefaler vi at du besøker kommunens nettside eller kontakter det interkommunale renovasjonsselskapet direkte.
Noen tips
Pakk avfallet godt inn før det kastes.
Bruk lukt-hemmer i stomiposen før den kastes.
Om mulig sett søppeldunk et sted hvor det er lite direkte sollys som varmer opp dunken.