Gå til hovedinnhold

Rett til kontaktlege

lege(1)
Lege
Pasient- og brukerombudet erfarer at retten til kontaktlege dessverre er en av stadig flere pasient- og brukerrettigheter som ikke fungerer slik de var tenkt.

Tekst: Evelyn Grøttveit
Pasient- og brukerombudet

Hva er egentlig en kontaktlege?

Du vet sikkert hva en fastlege er, og at du har rett på fastlege i kommunen der du har folkeregistrert adresse. Kontaktlege er ikke like kjent for folk flest og er en rett du kan ha når du er i kontakt med spesialisthelsetjenesten. Kontaktlege er en fast lege som følger deg opp gjennom hele pasientforløpet. Poenget med kontaktlege i spesialisthelsetjenesten, er at oppfølgingen av deg skal bli tryggere, bedre og mer effektiv.

Hva skal til for å få rett til kontaktlege?

Rett til kontaktlege er lovfestet i Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 a. Det er to vilkår som må være oppfylt for at du skal ha rett på det:

  • For det første må du ha en alvorlig tilstand (sykdom, skade eller lidelse). Det er en lege som ut fra en faglig vurdering avgjør alvorlighetsgraden.
  • For det andre må du ha behov for behandling eller oppfølging i spesialisthelsetjenesten av en "viss varighet". Det betyr behandling som varer mer enn 3-4 dager. Behovet for oppfølging er når selve behandlingen er avsluttet og du er skrevet ut fra behandlingsstedet. Denne oppfølgingen er en del av det videre planlagte pasientforløpet og en "viss varighet" betyr at det er behov for mer enn én avtale om oppfølging etter utskrivelsen.

Hvordan velges en kontaktlege?

Når det er vurdert at du har rett til kontaktlege er det helseinstitusjonens oppgave å velge hvem. Du har rett på at kontaktlegen velges så snart som mulig og senest første virkedag etter innleggelse eller poliklinisk undersøkelse. Du skal få vite hvem som er din kontaktlege så raskt det lar seg gjøre.

Hva gjør en kontaktlege?

Kontaktlegen skal være involvert i behandlingen og/eller oppfølgingen av deg i hele pasientforløpet. Å ha en kontaktlege betyr at du har én bestemt person å forholde deg til, og du skal få informasjon om hvilke oppgaver det innebærer at kontaktlegen tar seg av. Typiske oppgaver for en kontaktlege er å holde deg informert om status i behandlingen, være medisinskfaglig kontakt, gi informasjon til pårørende og se at pasientforløpet går som planlagt.

Rett til kontaktlege gjelder ikke bare innenfor somatikken i spesialisthelsetjenesten, men også innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelavhengighet. Hvis det er bedre for deg, og mer passende ut fra type behandling du mottar, kan det oppnevnes kontaktpsykolog for tjenester innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelavhengighet.

Hva er forskjellen på en kontaktlege og en koordinator?

En kontaktlege skal være din medisinskfaglige kontakt, mens en koordinator skal ta seg av praktiske formål og sikre samordning av tjenestetilbudet i institusjonsoppholdet og overfor andre tjenesteytere.

Hvis du har behov for langvarige og koordinerte tjenester i spesialisthelsetjenesten, skal det oppnevnes koordinator og dette gjelder uavhengig av om den rollen allerede finnes i kommunen eller ikke fra før.

Om du har både kontaktlege og koordinator i spesialisthelsetjenesten, må disse samarbeide i sin hjelp til deg. For eksempel skal en koordinator hjelpe med at relevant informasjon for behandlingen videreformidles til kontaktlegen, og kontaktlegen skal holde koordinator orientert om aktuell informasjon for planlegging av tjenestetilbudene. Kontaktlegen er i dialog med fastlegen angående medisinske spørsmål, og koordinator har kontakt med koordinator i kommunen og andre tjenesteytere, etater og institusjoner der det er aktuelt å samordne tjenester.

Klagemulighet

Hvis du mener du har rett til kontaktlege og har fått avslag på dette, har du rett til å klage. Klagen sendes direkte til behandlingsstedet innen klagefristen, som er fire uker. Hvis behandlingsstedet fortsatt står ved avslaget etter å ha mottatt klagen, skal de sende klagen videre til Statsforvalteren, fordi det da er en såkalt
rettighetsklage. Vi i Pasient- og brukerombudet er kjent med at det ikke alltid skjer automatisk. Derfor anbefaler vi at du tar kontakt med behandlingsstedet selv, og ber de sende klagen videre, eller at du sender den videre selv.

Pasient- og brukerombudet opplever at pasienter ikke alltid er godt nok informert eller opplyst om hva en kontaktlege er. Selv om det er helseinstitusjonens oppgave å vurdere og utnevne en kontaktlege, vet mange pasienter ikke en gang at denne rettigheten finnes. Det igjen gjør at de mister muligheten til å klage.

Ta kontakt med Pasient- og brukerombudet, se mer på pasientogbrukerombudet.no